
FiBAN MINISEMINAARI 4.4.2017 ja Business Campin pitchauskilpailu
Päivän mittainen leiri koostuu inspiroivista keynote-puheenvuoroista, rehellisistä tarinoista, käytännönläheisistä workshopeista ja luovassa ympäristössä verkostoitumisesta. Osallistujat saavat innostuksen lisäksi matkaansa repullisen vinkkejä, työkaluja ja strategista näkemystä, joita tarjoavat tunnetut puhujat, haastateltavat ja asiantuntijat.
Business Camp järjestetään 4.4. Logomossa Turussa jo neljättä kertaa. Leirillä ei ole rajoituksia titteleiden, toimialan tai sektoreiden suhteen. Kaikki ovat tervetulleita kasvattamaan yhteistä roihua! Liput ja ilmoittautuminen Business Campin sivuilla.
MINISEMINAARI: Miksi sijoittaa startupeihin? Sijoituskriteerit ja lean startup-malli
Oletko pohtinut startupeihin investoimista? Tai haetko kenties omalle ideallesi rahoitusta? FiBANin miniseminaarissa pureudutaan enkelisijoittamiseen niin sijoittajan kuin startupinkin näkökulmasta.
Enkelisijoittaja Timo Ketonen paljastaa sijoitusten takana piilevää logiikkaa. Millaisin kriteerein sijoituksia tehdään? Entä millainen startup on enkelisijoittajalle kiinnostava? Myös enkelisijoitusten avulla toimintaansa kasvattaneet startupit Faraday Oy ja Plantui Oy jakavat kokemuksiaan enkelisijoittamisesta. Miten investointi käytännössä saatiin? Mitä investointi on heille tuonut?
Timo Ketonen on yrittäjä, enkelisijoittaja ja hallitusammattilainen. Hänen intohimonaan on auttaa startupeja ja muita kasvuyrityksiä menestymään. Urallaan hän on sijoittanut useaan suomalaiseen startup-yritykseen. Häntä kiinnostavat erityisesti design, green tech, ekologiset tuotteet ja palvelut sekä kestävä kehitys ja vastuullinen yritystoiminta.
Faraday on nuorekas 2015 perustettu yritys, joka tuottaa helposti ja nopeasti autoon asennettavaa teknologiaa, jolla autojen jakaminen on turvallista ja nopeaa. Visiona on tehdä autojen jakaminen mahdollisimman vaivattomaksi ja aivan uudenlaisen lähestymistavan kautta. Nielsenin selvityksen mukaan, yli 21 % auton omistajista globaalisti ikähaarukassa 20 – 40 vuotta, olisivat halukkaita jakamaan tai vuokraamaan ajoneuvonsa tuntemattomalle. Pääsyy siihen, ettei suurin osa ole autoaan kuitenkaan vielä jakanut on se, etteivät he ole löytäneet vaivatonta systeemiä, joka jakamisen mahdollistaisi. Autonappi: Faradayn kehittämällä laitteistolla ja mobiiliteknologialla auton omistaja voi jakaa käyttöoikeuksia ja virtuaaliavaimia haluamilleen käyttäjille helposti matkapuhelimestaan napin painalluksella, hyödyntämällä samalla auton turvalaitteistoja kuten ajonestoa. Faradayn siemenrahoituskierroksella haettiin vauhtia teknologian kehittämiseen ja pilotointiin. Faradayn esityksen pitää CEO Miikka Viitala.
Plantui on perustettu 2012 ja yrityksen visiona on olla alan johtava kasvien ja yrttien sisäkasvatusteknologian ja sitä hyödyntävien laitteiden ja kasvikapseleiden tuottaja maailmassa. Toiminta perustuu tulevaisuuden näkymälle, jossa kasvit kasvatetaan lähellä paikkaa, jossa ne myös kulutetaan. Plantui kannustaa siirtämään tuotantoa isoista tuotantoyksiköistä koteihin ja ravintoloihin. Plantuin kehittämä konsepti sisältää älypuutarhat eri käyttötarpeisiin, laajan kasvikapselivalikoiman sekä kasvien tietopalvelun. Plantui on laajentunut uusille markkinoille Euroopassa ja Aasiassa ja myyntiä on jo 18 maassa. Plantui on kerännyt viimeisen vuoden aikana yli miljoonan euron pääomasijoituksen. Rahoituksella Plantui hakee nyt vahvaa kasvua Kaakkois-Aasian markkinoilta. Plantuin esityksen pitää CEO Karri Andersson.
Osallistu Business Campin pitchauskilpailuun!
Osallistu Business Campin pitch-kilpailuun! Haluatko päästä pitchaamaan yrityksesi Business Campin monipuoliselle yleisölle ja kovatasoiselle raadille? Nyt sinulla on siihen mahdollisuus!
BC-pitch on osa Business Camp 2017 -tapahtumaa. Tapahtumaan valitaan kahdeksan finalistia, jotka pääsevät esittelemään ideansa tapahtuman monisatapäiselle yleisölle. Jokainen finaaliesitys saa raadilta rakentavaa palautetta pitchauksen yhteydessä. Tuomaristoa johtaa enkelisijoittaja Timo Ketonen.
Kilpailun pääpalkintona on 1 500 € yrityksen kehittämiseen. Palkinnon lahjoittaa Turun Kauppakamari. Kaikki finalistit saavat esiintymismahdollisuuden lisäksi pääsylipun koko päivän tapahtumaan.
Tule esittelemään osaamistasi ja etsimään tulevaisuuden kumppaneita ja rahoittajia!
Näin osallistut
Osallistu pitch-kilpailuun lähettämällä korkeintaan kolmen minuutin vapaamuotoinen videoesittely osoitteeseen info@businesscampturku.fi 5.3.2017 mennessä. Videon teknistä toteutusta ei arvioida.
Raati valitsee hakemuksista kahdeksan finalistia. Finalisteihin otetaan yhteyttä henkilökohtaisesti.
Lisätietoja antaa:
Heli Annala, projektiassistentti
heli.annala@turkusciencepark.com
050 347 4765

Hallituksen rooli yrityksen strategian valinnassa
Talous ja Johtajuus 20.10.2016
Tiivistelmä keynote puheenvuorosta – esitys löytyy SlideSharesta
Hallituksen rooli yrityksen strategian valinnassa on olennainen. Startupissa strategiaa voidaan muuttaa useasti ja kokeiluja / pivotointia tulee tehdä jatkuvasti (Lean Startup Method: Build – Measure – Learn). Startupissa hallituksen rooli on varmistaa että yrityksessä tehdään oikeita asioita, operatiivinen tiimi tekee asiat oikein. Hallituksen tärkein rooli on nopeuttaa operatiivisen tiimin oppimiskykyä. Startupin eri kehitysvaiheissa hallituksen kokoonpano voi ja sen pitää muuttua. Hallituksen jäsenen on laitettava itsensä likoon ja oltava läsnä.
Perheyrityksen hallituksen keskeinen tehtävä on mielestäni yrityksen päämäärän ja omistajastrategian määrittäminen. Strategiaa tulee täsmentää tarvittaessa ja erityisesti nykyisessä toimialan murroksessa pitää olla jatkuvasti hereillä strategian suhteen. Arvopohja loi perheyrityksemme menestyksen: ”Tärkeintä ei ole mistä lähdemme, vaan mitä olemme saaneet aikaan.” Irja Ketonen, ote kirjasta ’Juoksuflikasta vuorinevuokseksi’.
Palautteen perusteella olette valinneet Talous ja Johtajuus -koulutuksen päivän parhaaksi puhujaksi Timo Ketosen! Kaikki keynote-puhujamme olivat erittäin pidettyjä ja saivat yli 3 pisteen keskiarvon (arvostelu 1-4). Kouluttajista parhaimmat pisteet saivat Kirsi Adamsson (KPMG) ja Maarit Fellman (Intoo Koulutus Oy) sekä Tomi Välimäki (MPS-Yhtiöt Oy).
Ystävällisin terveisin,
Anne Ala-Nissilä
Talous ja Johtajuus 2016 -tapahtumapäällikkö
Aurajoen nuorkauppakamari
Lisää >

Belightful Design edustaa Suomea menestyksellä
Suomalaisen Belightful Designin perhoskeidas palkittiin yhteispohjoismaisella Nordic Buzz-osastolla parhaana kestävän kehityksen liikeideana. Belightful Design valittiin voittajaksi 70 pohjoismaisen nousevan design- ja lifestyleyrityksen joukosta. Lisäksi Belightful Design on valittu edustamaan Suomea kansainväliseen Creative Business Cup -kilpailuun Kööpenhaminaan.
Belightful Design on suomalainen, ekologiseen muotoiluun erikoistuva yritys, jonka ensimmäinen tuote on palkittu Perhoskeidas. Perhoskeitaan voi ripustaa puutarhaan tai parvekkeelle houkuttelemaan perhosia ruokailemaan. Yrityksen tavoitteena on tarjota ihmisille mahdollisuus tukea luontoa designin avulla. Kansainvälisillä markkinoilla perhosia tuetaan ruokinnalla ja erilaisia ruokintalaitteita on tarjolla useita. ”Perhoskeitaamme erottuu muotoilullaan, se on suunniteltu vain perhosille. Näin nektari ei haihdu nopeasti eikä kerää muita ötököitä”, kertoo toimitusjohtaja Miia Liesegang.
Tutkimustenkin mukaan luonto on ihmisille tärkeä voimavara ja Belightfulin tavoitteena onkin tuoda luonto lähemmäs jokapäiväistä elämää. Kaupungistumisen myötä perhoset tarvitsevat tukea. Viimeisten 25 vuoden aikana Euroopan perhoskanta on vähentynyt 50 prosenttia. Perhosharrastajia on maailmalla kymmeniä miljoonia ja harrastus onkin nykyään yhä enemmän perhosten valokuvaamista kuin niiden keräämistä. Perhoskeitaan avulla harrastajamäärien uskotaan kasvavan.
Palkinnon jakoi Formex-organisaatio, joka kertoi Belightfulin edustavan voimaannuttavaa luontokokemusta. ”Liikeidea ei tuo pelkästään luontoa luoksemme, vaan kannustaa meitä järkevään kulutukseen”, kerrotaan palkinnon perusteissa. Palkintona kilpailussa oli vuoden 2017 Formexissa osasto Young Designers-‐alueella.
Kilpailumenestystä on tullut muualtakin. Belightful Design on valittu edustamaan Suomea kansainväliseen Creative Business Cup -kilpailuun Kööpenhaminaan. Creative Business Cup (CBC) on kansainvälinen luovien alojen kilpailu, jossa haetaan uusia, luovaan osaamiseen liittyviä liikeideoita. CBC Suomi-kilpailun suojelijana toimii elinkeinoministeri Olli Rehn.
Naisvetoisella startupilla on kunnianhimoinen tavoite lähteä suoraan kansainvälisille markkinoille. Perhoskeidas lanseerataan Iso-Britanniassa ensi vuonna. ”Markkinoille meno vaatii kunnon taustatyön, olemme valmistelleet tätä yli vuoden” kertoo myyntijohtaja ja toinen perustaja Taina Tallala. Belightful Design on jo kerännyt pre-seed rahoituskierroksella mm. enkelisijoittajilta 190 000€. Rahan avulla on mm. tuotettu 1. protoerä ja testattu sitä eri mantereilla ja tulokset ovat loistavat. Belightful Design avaa kansainvälisen joukkorahoituskampanjan 2.9, jolloin Perhoskeidas on tilattavissa IndieGoGo:sta. Mahdollinen myynnistä tuleva raha ohjataan tuotannon käynnistämiseen.
Yhteydenotot:
Miia Liesegang, Toimitusjohtaja
Email: miia@belightfuldesign.com
Taina Tallala, Myyntijohtaja
Email: taina@belightfuldesign.com
Palkinnot:
1. sija, Paras kestävän kehityksen liikeidea, Nordic Buzz, Formex 2016
1. sija, Creative Business Cup Finland, finaali Kööpenhaminassa 19.-20.11.2016
1. sija, KasvuOpen, Varsinais-Suomen osakilpailu, finaali Kasvun Open karnevaalissa 26.-27.10.2016
London International Creative Competition, LICC, kunniamaininta sarjassa ”Environmental Design”
1. sija, Avek cd2 2016
1. sija Creative Business Camp 2016
1. sija, Boost Startup Journey 2015
Lisää >