Allting började med ett skavsår i baken i New York. Tommi Lähdes kollega klagade över skavsår i baken efter en joggingrunda i Central Park på morgonen.
Under kvällens restaurangbesök var kollegan desperat och försökte åtgärda skavsåret på damernas wc. Det ledde till stor förvåning hos personalen, och Lähde hörde dem tala om hur ”the other danish guy has some problems”.
Det blev startskottet för kalsongföretaget The Other Danish Guy, som duon grundade. Målet är inte blygsamt: Att i framtiden sälja underkläder som inte skaver för en miljard euro.
– Ursprungligen hade vi som mål att sälja för 300 miljoner euro, men Mikko Kodisoja som klev in som finansiär i våras tyckte att en miljard är realistiskt och ett bättre mål, säger vd Lähde.
Supercell-grundaren Kodisoja gillade företagets internationella approach, och ville hjälpa flera finländska företag till globala framgångar.
Efter några magrare år som slutat med minusresultat hoppas The Other Danish Guy i år sälja 100 000 kalsonger med ett nollresultat.
En hel del jobb återstår alltså innan miljarden uppnås.
Lähde säger att det runt om i världen säljs underkläder för cirka 25 miljarder euro i året.
– Vi är ett av få företag som koncentrerar oss enbart på underkläder. Det är en väldigt stor fördel för oss, de flesta andra har många olika klädesplagg. Vi kan koncentrera oss på att göra världens bästa kalsonger, säger Lähde.
Underkläderna tillverkas av återvunnen plast som fiskats upp från världshaven, bland annat övergivna fiskenät.
Lähde säger att bomull aldrig var ett alternativ eftersom det krävs så mycket vatten i produktionen, över 10 000 liter per bomullskilogram.
– Textilbranschen måste hitta alternativ till bomullen, och vi ville höra till de första som utnyttjar nya material. Världshavens plastkatastrof är enorm, men bara vi lyckas växa tillräckligt mycket gör varje kalsongpar faktiskt skillnad, säger Lähde.
Han tillägger att medvetna konsumenter inte ska behöva göra kompromisser när det gäller bekvämlighet, stil och funktionalitet.
Med en bakgrund inom marknadsförings- och reklambranschen är varumärket väldigt viktigt för Lähde.
I själva verket hade han i många år väntat på att få bygga upp ett eget varumärke, tills chansen med kalsongerna dök upp.
För att värna om varumärket säljs underkläderna, som ligger i samma prisklass som de exklusivare märkena, endast i den egna webbshoppen.
En underleverantör samlar upp plasten från haven och förädlar den till tråd.
Underkläderna tillverkas sedan i Portugal därifrån de skickas till Österås i Åbo, där The Other Danish Guy har kontor och lager. Leveranser har gjorts till cirka 30 länder.
– Vi packar själv varje leverans för hand och skriver en hälsning till mottagaren. Det är ytterst viktigt för oss att erbjuda personlig service åt våra kunder, säger Lähde.